BLOG

Vedeli ste, že čučoriedky spomaľujú starnutie??

Počas druhej svetovej vojny na pilotoch Royal Air Force testovali videnie a ich zrak.  Zistili, že čučoriedky  preukázateľne zlepšujú zrak, predovšetkým videnie za šera a v noci. Korene čučoriedok využívali pôvodní obyvatelia Severnej Ameriky a tiež prví európski usadlíci ako úľavu pri pôrode. Šťavou liečili kašeľ a čaj z čučoriedkových listov používali na čistenie krvi. Čučoriedka chocholíkatá („kanadská“), ktorá je nabitá toľkými antioxidantami si nájde miesto v každej živej kuchyni.

Odporúčaná dávka za deň je cca 150 gramov čučoriedok (jeden hrnček). Čučoriedky sú nabité množstvom zdraviu prospešných látok.

Draslík odvádza prebytočnú tekutinu z tela, a tým pomáha odstraňovať opuchy.

Horčík zase podporuje správnu funkciu svalov a nervov, mierni depresie a prispieva k zdravým zubom. Ovocie obsahuje i ďalšie stopové prvky: meď, zinok, chróm, mangán a železo, ktoré podporujú tvorbu krvi. Čučoriedky sú najlepším zdrojom antioxidantov spomedzi všetkých druhov ovocia s najvyššou schopnosťou ničiť voľné radikály v tele. Tie majú na svedomí poškodzovanie buniek a telového tkaniva a spôsobujú rýchlejšie starnutie. Čučoriedky sú bohaté tiež na antokyaníny, vo vode rozpustné modré pigmenty, s mnohými pozitívnymi účinkami na organizmus človeka.

Na pokožku. Antokyaníny urýchľujú hojenie rán. Zápar alebo odvar z listov čučoriedok si môžete prikladať aj pri kožných ochoreniach, napríklad pri psoriáze.

Na mozog. Antokyaníny posilňujú krvné kapiláry, zlepšujú krvný obeh a pomáhajú transportovať živiny v tele – to je pravdepodobne jeden z dôvodov, prečo chránia aj pred stareckou demenciou. Podľa výskumu medzi seniormi s priemerným vekom 76 rokov čučoriedky zlepšujú pamäť. Po dvanástich týždňoch dennej konzumácie sa zlepšili aj kognitívne funkcie účastníkov výskumu. Keďže podporujú tvorbu dopamínu, sú vhodné aj pri odvykacích kúrach fajčiarov.

Na srdce. Dôležitú úlohu zohrávajú antokyaníny pri odbúravaní tukov a pacientov s ischemickou chorobou srdca chránia pred anginou pectoris. Ochraňujú cievy pred škodlivým vplyvom zlého LDL cholesterolu.

Na trávenie. Modré plody sú balzamom pri vredovej chorobe žalúdka. Zastavia aj hnačku a telo zásobia všetkými minerálmi, o ktoré jej vinou prišlo, najmä draslíkom, fosforom a vápnikom. Hrsť čučoriedok vám poskytne denný príjem vlákniny.

Na cukrovku. Aj listy čučoriedok obsahujú antokyaníny, ktoré znižujú zlý cholesterol v krvi a stabilizujú hladinu cukru v krvi, čo je dôležité pri cukrovke druhého typu. Vyskúšajte nesladené čučoriedky alebo čaj z listov.

Na močové cesty. V listoch sú vo významnom množstve aj triesloviny. Čaj z nich vám pomôže pri zápaloch močových ciest. Antokyaníny bránia baktérii E-coli zachytiť sa na stenách močového mechúra. Zvyšujú produkciu moča, čím napomáhajú vyplavovaniu baktérií z tela. Pomáhajú tiež pri odvodňovaní a miernení opuchov.

Na oči. Antokyaníny pôsobia na cievy rovnako ako vitamín P. Zmenšujú priepustnosť drobných vlásočníc, a tým bránia krvácaniu kapilár. Podobne ako vitamín A regenerujú očnú sietnicu. Čučoriedky preukázateľne zlepšujú zrak, predovšetkým videnie za šera a v noci, čo v druhej svetovej vojne testovali na pilotoch Royal Air Force. Aj súčasné klinické výskumy potvrdzujú, že antokyaníny podporujú adaptáciu oka na šero. Čučoriedky obsahujú špeciálnu skupinu antioxidantov zvaných karotenoidy – luteín a zeaxantín, ktoré podporujú zdravie očí. Podľa štúdie publikovanej v časopise Archives of Ophthalmology tri a viac porcií ovocia denne môže znížiť riziko vzniku vekom podmienenej degenerácie makuly.

Proti rakovine. Kyselina elagová, jeden z antioxidantov, sa považuje za prevenciu proti rakovine. Ďalší antioxidant pterostilben predchádza rakovine čriev. Čučoriedky taktiež pomáhajú tlmiť zápaly a rýchlosť delenia buniek v črevách, čo sú rizikové faktory rakoviny.

Proti infekcii. Majú veľa vitamínu C a betakaroténu, preto sú vhodnou ochranou proti infekciám, najmä zápalom ústnej dutiny a hrtana. Vysoký obsah železa podporuje imunitu zvýšením hemoglobínu a koncentráciou kyslíka v krvi.